Fortsæt med at læse sammen med dit barn
Det kan være en god idé, at I laver "veksellæsning". Det betyder, at I skiftes til at læse op for hinanden, så den voksne fx læser alle venstresiderne og barnet alle højresiderne. Når du læser højt, følger dit barn blot med og omvendt, når barnet læser. På den måde får dit barn jævnligt et pusterum i læsningen, hvad der kan være tiltrængt. Metoden er også velegnet, når barnet skal have "taget hul" på en ny bog eller som et middel til at få læst mange sider. Også i denne forbindelse er det vigtigt, at I husker at snakke sammen om indholdet af det, I har læst. Det fællesskab, I sammen har om læsningen, er også med til, at børnene får et godt forhold til bøger.Fortsæt med at læse højt for barnet
Hold fast i traditionen med oplæsning, så længe barnet selv har lyst. Det er hyggeligt at få læst op; men samtidig skærper det også barnets interesse og motivation for selv at blive en god læser. Gennem oplæsning får barnet også mulighed for at opleve bøger, som det endnu ikke selv magter at læse. Derved får barnet også udvidet sin viden og sit ordforråd.
Lad barnet læse op for dig
Byt om på rollerne. Mange børn er stolte af, at de nu kan læse, og de vil gerne vise den voksne, hvor dygtige de er blevet. Lyt fx. et kvarter om dagen.
Lad barnet fortælle om bøger, det har læst
Vis interesse for de bøger, dit barn læser. Spørg til, hvad bøgerne handler om og lyt til, hvad barnet fortæller. På den måde er du med til at holde barnets interesse fanget omkring læsningen, ligesom det er god træning for barnet at genfortælle indholdet.
Sørg for, at der er rigeligt med læsestof ved hånden
Det kan være al slags læsestof som bøger, aviser, blade og tegneserier.
Gå på biblioteket sammen
Besøg jævnligt biblioteket og lån bøger, som dit barn selv er med til at vælge.
Biblioteket rummer massevis af velegnet læsemateriale. Ofte tilbyder biblioteket også spændende læseaktiviteter og læsearrangementer for børnene.
Hvis dit barn har et andet modersmål end dansk, kan du også låne bøger på andre sprog.
Sørg for, at der er TID og RO til læsning
Snak med barnet og lav evt. aftaler om, hvordan og hvornår det kan få tid og fred til at læse. TV, radio eller støjende søskende må ikke forstyrre læsningen.
Vis at du selv læser
Husk på, at som forældre er vi altid forbilleder for vores børn - det gælder også, når det drejer sig om læsning. Læs selv bøger, aviser, tidsskrifter og faglitteratur, så børnene kan se, at læsning betyder noget for dig.
Undlad at kritisere børnenes valg af læsestof
Ofte oplever man, at barnet kaster sig over én bestemt bogserie, som derefter bliver læst fra ende til anden. Der er også børn, der foretrækker at læse tegneserier frem for bøger. I det lange løb er det ikke nok kun at læse én type tekster; men det vigtigste er trods alt, at dit barn får læst hver dag.
Væn dit barn til at spørge om ord, det ikke kender eller ikke forstår
Giv dig tid til at besvare barnets spørgsmål. Det er bremsende for læselysten og ødelæggende for læseforståelsen, hvis der er ord, vendinger eller begreber, som man ikke forstår.
Beløn barnet
Netop her på trin 3 kan det være en god idé at lave en aftale med dit barn om, at så og så mange læste sider udløser en eller anden form for belønning. For barnet vil der ofte gå "sport" i at få læst så mange sider som muligt, og det hjælper til at få automatiseret læsningen.