LUS er et evalueringsværktøj til at måle jeres barns læsning.
Læseudvikling foregår over hele livet. Det kan ses som en trappe, barnet skal op ad. Trappens trin er nummererede, og de forskellige trappetrin svarer til de læsefærdigheder, barnet behersker. Jo flere færdigheder, des højere op ad trappen.
Se lustrappen her
LUSpunkterne - trin for trin Pkt. 1 Logografisk læsning - der læres symboler Barnet kan skrive og genkende sit navn |
Pkt. 2 Kender læseretning |
Pkt. 3 "Læser" ud fra billeder, forforståelse og hukommelse Mangler en-til-en-korrespondence "Læse"tempo svarer til taletempo |
Pkt. 4 Begyndende interesse for ord/ordbilleder "Læse"tempo svarer til taletempo Etablering af læsestrategier |
Pkt. 5 Gætter nye ord/sammensætninger på basis af kendte ord "Læse"tempo svarer til taletempo Etablering af læsestrategier |
Pkt. 6 Bruger bogstavlyd, ofte det første bogstav til at afkode nye ord inden for en kendt kontekst, gætter ud fra 1. lyd. Støtter sig stadig til billeder, forforståelse og hukommelse Selvkorrektioner kan finde sted, viser at der er udvikling i læseprocessen Læsetempo langsomt Etablering af læsestrategier |
Pkt. 7 Selvkorrektion er almindelig De første 2-3 bogstaver lyderes, eleven "glider" ind i ordet, gætter ud fra de første 2-3 lyde/bogstaver Etablering af læsestrategier |
Pkt. 8 Kan skrive en tekst andre kan læse Kan kommunikere med skrift Etablering af læsestrategier |
Pkt. 9 Koden er knækket, men strategierne lykkes ikke på alle ord. Barnet får fokus på ordet efter de første 3 bogstaver. Barnet kan lydere sig gennem (lydnære)ord på 2-3 stavelser i tekster på ca. lix 5 Etablering af læsestrategier |
Pkt. 10 Alle strategier, både ydre og indre er etableret, og eleven anvender og skifter selv mellem de forskellige strategier Retter sig i højere grad efter teksten ved uoverensstemmelse mellem tekst og billede. Konsolidering af læsefærdigheden |
Pkt. 11 Afkodningen kræver stadig megen opmærksomhed. Meget besværet, langsom, hakkende læsning der kræver meget koncentration. Overgeneralisering af stavning Mange strategier skal afprøves før læsningen lykkes. Konsolidering af læsefærdigheden |
Pkt. 12 Læser selvstændigt en ukendt tekst af et vist omfang Læsningen er ofte langsom og endnu ikke helt flydende Konsolidering af læsefærdigheden Der læses bøger på 30-50 sider (med tekst og billeder). |