LæseUdviklingsTrappen (LUS)

Måske vil I opleve, at jeres barns dansklærer "luser" jeres børn løbende.
LUS er et evalueringsværktøj til at måle jeres barns læsning.
Læseudvikling foregår over hele livet. Det kan ses som en trappe, barnet skal op ad. Trappens trin er nummererede, og de forskellige trappetrin svarer til de læsefærdigheder, barnet behersker. Jo flere færdigheder, des højere op ad trappen.

Se lustrappen her

LUSpunkterne - trin for trin Pkt. 1
Logografisk læsning - der læres symboler
Barnet kan skrive og genkende sit navn
Pkt. 2
Kender læseretning
Pkt. 3
"Læser" ud fra billeder, forforståelse og hukommelse
Mangler en-til-en-korrespondence
"Læse"tempo svarer til taletempo
Pkt. 4
Begyndende interesse for ord/ordbilleder
"Læse"tempo svarer til taletempo
Etablering af læsestrategier
Pkt. 5
Gætter nye ord/sammensætninger på basis af kendte ord
"Læse"tempo svarer til taletempo
Etablering af læsestrategier
Pkt. 6
Bruger bogstavlyd, ofte det første bogstav til at afkode nye ord inden for en kendt kontekst, gætter ud fra 1. lyd.
Støtter sig stadig til billeder, forforståelse og hukommelse
Selvkorrektioner kan finde sted, viser at der er udvikling i læseprocessen
Læsetempo langsomt
Etablering af læsestrategier
Pkt. 7
Selvkorrektion er almindelig
De første 2-3 bogstaver lyderes, eleven "glider" ind i ordet, gætter ud fra de første 2-3 lyde/bogstaver
Etablering af læsestrategier

Pkt. 8
Kan skrive en tekst andre kan læse
Kan kommunikere med skrift
Etablering af læsestrategier
Pkt. 9
Koden er knækket, men strategierne lykkes ikke på alle ord.
Barnet får fokus på ordet efter de første 3 bogstaver.
Barnet kan lydere sig gennem (lydnære)ord på 2-3 stavelser i tekster på ca. lix 5
Etablering af læsestrategier
Pkt. 10
Alle strategier, både ydre og indre er etableret, og eleven anvender og skifter selv mellem de forskellige strategier
Retter sig i højere grad efter teksten ved uoverensstemmelse mellem tekst og billede.
Konsolidering af læsefærdigheden
Pkt. 11
Afkodningen kræver stadig megen opmærksomhed.
Meget besværet, langsom, hakkende læsning der kræver meget koncentration.
Overgeneralisering af stavning
Mange strategier skal afprøves før læsningen lykkes.
Konsolidering af læsefærdigheden
Pkt. 12
Læser selvstændigt en ukendt tekst af et vist omfang
Læsningen er ofte langsom og endnu ikke helt flydende
Konsolidering af læsefærdigheden
Der læses bøger på 30-50 sider (med tekst og billeder).