Lix-tal og læseniveau

Det kan være svært at overskue, hvilke tekster ens barn skal øve frilæsning i, hvis man fx selv skal finde teksterne på biblioteket. Hvis dit barns skolelærer på forhånd har fundet frem til, inden for hvilket lix-tal dit barn skal øve sig, så bliver det nemmere selv at finde det rette læseniveau til frilæsningen.

Det er dog vigtigt at huske, at lix-tallet kun er vejledende i forhold til tekstens niveau. En tekst med et lavt lix-tal kan altså godt være svært at læse, men tallet kan altid hjælpe med at give en fornemmelse for tekstens sværhedsgrad.

Som udgangspunkt skal dit barn kunne læse 95-98% af ordene i en tekst uden problemer, for at teksten er i den rigtige sværhedsgrad i forhold til frilæsningen.
  1. Tæl 100 ord op i teksten.
  2. Bed dit barn læse de 100 ord højt for dig.
  3. Hvis der er mere end 5-6 ord, som dit barn ikke umiddelbart kan læse eller forstå, er teksten for svær.
Herunder kan du se en vejledende oversigt over, hvilke lix-tal dit barn gerne skal kunne læse på de enkelte klassetrin:
  • 0. klassetrin: Lix 2-5
  • 1. klassetrin: Lix 5-10
  • 2. klassetrin: Lix: 10-15
  • 3. klassetrin: Lix 15-20
  • 4. klassetrin: Lix 20-25
  • 5. klassetrin: Lix 25-30
  • 6. klassetrin: Lix 30-35
En tommelfingerregel er, at barnet kan læse "klassetrin x 5 (+/-5)"

LUS, LET og LIX

Hvis dit barns dansklærer "luser" dit barn i løbet af skoleåret. Kan du ved hjælp af skemaet selv oversætte lus-tallet til et let- eller lixtal.

Billedresultat for tommelfingerregel let og lix