Hvad er ordblindhed?
Hvis man er ordblind, har man svært ved at sætte bogstavlyde sammen til ord. Ordblinde har især svært ved at læse ord, de ikke har set før. Det er dog med ordblindhed ligesom med forkølelser, at man kan være ramt i forskellig grad, lettere eller svært. På trods af sin ordblindhed kan man også blive rigtig god til at læse v.h.a. målrettet undervisning og daglig læsetræning.
Kendetegn på ordblindhed hos dit barn
Tidlige kendetegn
- ordblindhed i familien.
- vanskeligheder med talesproget.
- forsinket taleudvikling.
- barnet bruger i land tid enkeltord i stedet for sætninger.
- barnet har svært ved at få styr på udtalen af ord med flere konsonanter (fx strømpe, springe, længst).
- barnet har vanskeligheder ved hurtigt at benlvne ord.
- vanskeligheder med at huske sangtekster, at rime og remse og følge længere beskeder.
- barnet viser ringe interesse for bogstaver (fx i eget navn) eller bøger.
Børnehaveklasse
- vanskeligheder med at rime.
- vanskeligheder med at huske bogstaver og tal.
- vanskeligheder med at opdele ord i mindre dele og arbejde med lydene i et ord (fx at finde ud af, hvordan ordet "lur" vil lyde, hvis man fjerner det første bogstav "I")
- vanskeligheder med at huske ord.
- vanskeligheder med at rime betyder, at barnet har svært ved at forstå at to ord er i "lyd-familie" med hinanden, selvom de ikke ligner hinanden i betydning, fx mand(spand, hus/mus, potte/måtte.
1. klasse
- vanskeligheder med at lære alfabetet og oversætte bogstav til lyd og bogstavfølger til ord.
- vanskeligheder med hurtigt at genkende ord i læsning.
- vanskeligheder med stavning
- vanskeligheder med at lære tabeller og løse matematikopgaver.
Senere klasser
- læser meget langsomt og upræcist i alle fag med tekster
- vanskeligheder med at lære fremmedsprog
- nederlagsfølelse og evt. sociale problemer.
Kendetegnene er hentet på siden www.etlivsomordblind.dk. Her kan du også læse mere om ordblindhed, og hvad du som forældre kan gøre for at hjælpe og støtte dit barn både før og efter Ordblindetesten.