Læsetræning 5.-6. kl.

Børn som læser både i skolen og i fritiden bliver ofte gode læsere. Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig læser! Hvis læsestandpunktet skal forbedres, skal man læse mindst 15 minutter hver dag – ud over lektielæsning!

Lad barnet fortælle om bøger, det har læst
Vis interesse for de bøger, dit barn læser. Spørg til, hvad bøgerne handler om og lyt til, hvad barnet fortæller. På den måde er du med til at holde barnets interesse fanget omkring læsningen, ligesom det er god træning for barnet at genfortælle indholdet.


Sørg for, at der er rigeligt med læsestof ved hånden
Det kan være al slags læsestof som bøger, aviser, blade og tegneserier.


Gå på biblioteket sammen
Besøg jævnligt biblioteket og lån bøger, som dit barn selv er med til at vælge.
Biblioteket rummer massevis af velegnet læsemateriale. Ofte tilbyder biblioteket også spændende læseaktiviteter og læsearrangementer for børnene.
Hvis dit barn har et andet modersmål end dansk, kan du også låne bøger på andre sprog.


Opret dit barn som bruger på biblioteket
Med et brugerlogin til biblioteket kan dit barn benytte sig af e-reolen. På e-reolen kan du hente e-bøger og lydbøger, når du ønsker det. For mange børn er det motiverende at læse bøger som e-bog.


Sørg for, at der er TID og RO til læsning                                                                     
Snak med barnet og lav evt. aftaler om, hvordan og hvornår det kan få tid og fred til at læse. TV, radio eller støjende søskende må ikke forstyrre læsningen.

Vis at du selv læser
Husk på, at som forældre er vi altid forbilleder for vores børn - det gælder også, når det drejer sig om læsning. Læs selv bøger, aviser, tidsskrifter og faglitteratur, så børnene kan se, at læsning betyder noget for dig.


Undlad at kritisere børnenes valg af læsestof
Ofte oplever man, at barnet kaster sig over én bestemt bogserie, som derefter bliver læst fra ende til anden. Der er også børn, der foretrækker at læse tegneserier frem for bøger. I det lange løb er det ikke nok kun at læse én type tekster; men det vigtigste er trods alt, at dit barn får læst hver dag.


Væn dit barn til at spørge om ord, det ikke kender eller ikke forstår
Giv dig tid til at besvare barnets spørgsmål. Det er bremsende for læselysten og ødelæggende for læseforståelsen, hvis der er ord, vendinger eller begreber, som man ikke forstår.